Falling in Love with Ketika Cinta Bertasbih

Assalamualaikum sahabat :)

Ok..cerita ini mungkin agak basi bg addicted movie marathon.tapi seriusly yuyu bru je tengok cerita ini..hehe..Just wanna tell u that nurul falling in love with cerita Ketika Cinta Bertasbih.Fuh!
KCB 1 & KCB2
Cerita yang penuh maksud tersurat dan tersirat saat menontonnya.
Sebuah cerita daripada adaptasi novel karya saudara Habibburahman El-Shirazy.
Secara jujurnya nurul bukan kaki novel & nurul belum pernah baca novel ini.Tapi nrl dapat merasakan bait-bait ayat dalam novel pasti lebih dramatik..hehe

Dan secara jujurnya..dalam banyak cerita Islamik yang dimainkan sebelum ini tidak bisa menggugat movie ini.Malah pelakon dalam cerita ini juga dipilih dengan penuh teliti.Syabas!

Antara ilmu yang yuyu peroleh dari movie KCB ini antaranya :)

1) Mas Azzam yang gigih bangat membantu familynya di kg kerana ketiadaan ayah mereka.Sifat ketua keluarga yang harus dicontohi. sanggup jual bakso ya mas.

2)Kepentingan mencari ilmu dlm kehidupan.Jauh nun menuntut ilmu sampai Al-Azhar.

3)Keberanian untuk berdakwah dan menyampaikan ilmu.Dalam part KCB2 di mana Kyai Lutfi secara tiba-tiba menyuruh Azzam menggantikan tempatnya utk menyampaikan kuliah.

4)Memberi nasihat dengan penuh hikmah dan sopan.Part ketika Azzam menasihati Eliana dlm bus.

5)Pencarian jodoh yang penuh syariat..so sweet ;) Kaedah cara merisik dan meminang yang bersyariat malah sangat gentle!  Direct jumpa family/wali.Fuh

6)Sabar dan redha dlm dugaan yang menimpa ketika usaha Azzam mencari jodoh hampir kesemuanya gagal dan sewaktu di timpa kecelakan.Juga ketika Furqan di blackmail dan diberitahu terkena HIV.Fuh!

7)Rujuk kitab ketika berlaku kekeliruan.Sewaktu Furqan terkejut tentang permintaan Anna sewaktu perbincangan mengenai perkahwinan mereka.Furqan juga tidak ego even dia tidak tahu.(Anna dan Furqan pelajar yang dua2nya bijak dlm movie ini).Mereka tidak berbalah even dua2 tinggi ilmu.

8)Belajar mengenai hak-hak wanita.


Hehe.dan mcm-mcm lagi lah..nak best tgk lah cite tu sendiri k..xde jiwang sgt pun.more to Islamic gitu.

Suka watak Rahmi Nurullina(Lia) & Furqan ;)

Sondtrack movie ni pun best2 juga yea.


Lia



(Furqon) credit to kapanlagi.com

Pelakon KCB


Comments

Popular posts from this blog

Tempat Beli Barang Kahwin

Cara tukar nama TNB, SYABAS ,Cukai Pintu & IWK rumah

Beli Tiket Bas di TBS Online Ticketing & TBS(Terminal Bersepadu Selatan)